Een lead is een persoon of bedrijf die interesse heeft getoond in producten of diensten van een commerciële partij. Het is voor bedrijven van belang om leads te genereren die in een later stadium geconverteerd kunnen worden tot betalende klant. Maar dit is geen zekerheid, hoeveel mag een lead kosten voor de aanbieder? Het antwoord is helaas niet met een simpele rekensom te bepalen, er zijn namelijk veel zaken van invloed op de waarde van een lead. Er zijn wel mogelijkheden om leads te genereren met een hoge potentie voor conversie, die opties vallen zeker niet altijd duurder uit.

Waarom leads genereren?

Onbekend maakt onbemind. Online is dit het verschil tussen een internetgebruiker die je niet kent en een lead die mogelijk geconverteerd kan worden tot klant. Bedrijven investeren veel marketingkosten om leads te genereren, van enkele euro’s tot duizenden euro’s om alleen nog maar in contact te komen met een potentiële klant. Er zijn ook diverse manieren om de customer journey in gang te zetten, van zoekmachine optimalisatie tot aan whitepapers downloaden of online seminars organiseren. Het voordeel is dat je als organisatie veel ingangen hebt, het nadeel is dat meer opties ook kan zorgen voor een onduidelijke propositie naar afnemers.

Wat kost een lead?

Er is geen standaard tarief voor een lead te bepalen. Het is van groter belang om te bepalen wat de lead zal opleveren na conversie tot betalende klant. Als je een product verkoopt van 100 euro, dan zal de maximale Cost Per Lead (CPL) lager liggen dan bij een bedrag van 1000 euro. Als het een langdurige zakelijke relatie betreft zoals een meerjarige account die miljoenen in het laatje brengt, dan mag een lead zeker wat meer kosten. Door uit te gaan van de potentiële opbrengst kan een CPL bepaald worden die in verhouding staat tot het rendement.

Gratis leads genereren?

Goedkoop is vaak duurkoop, dit geldt ook voor leads. Je kunt een website optimaliseren voor Google met als doel zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Maar als vervolgens 99% afhaakt in de sales funnel dan is dit verspilde moeite. Bij SEO uitbesteden werk je samen met experts die verder kijken dan kliks en zorgen voor kwalitatieve leads in plaats van losse eindjes die het proces alleen maar zullen verstoren. Door een groot aantal goedkope leads zie je door de bomen het bos niet meer en mis je wellicht de oprecht geïnteresseerde klanten. Het is dus beter om direct de beoogde doelgroep aan te spreken en die op gecontroleerde wijze door de funnel te leiden.